
Discus CS er fremstillet af Schempp-Hirth i Tyskland og blev købt som nyt fly fra fabrikken i 1993. De første eksemplarer af Discus'en blev fremstillet i midten af 80'erne og produceres stadig i dag uden nævneværdige ændringer. Til forskel fra de første eksemplarer er vores Discus udstyret med winglets, hvilket er et gennemgående træk ved konkurrencefly i dag. Winglets giver nogle aerodynamiske præstationer til flyene, så de bliver mere attraktive som konkurrencefly, hvor det gælder om at flyve udmålte opgaver med høj hastighed.
Det banebrydende ved Discus'en ved dens fremkomst var den specielle vingekonstruktion. I stedet for en lige forkant har denne vinge flere knæk. Det er en indviklet konstruktion, men den forbedrer luftomstrømningen omkring vingen og giver derved mindre modstand.
Selv efter de mange år siden de første eksemplarer er en Discus et attraktivt fly i konkurrencesammenhæng, og i Viborg Svæveflyveklub er det da også et fly, som får lov til at flyve en hel del strækkilometer i løbet af en flyvesæson. Man har en god siddekomfort, og flyet er velpræsterende og kan give gode resultater til sin pilot. Flyet er meget rorharmonisk og kontant.
I vingerne er der monteret vandtanke, således at man kan have op til 185 liter vand med under en flyvning. Vand giver bedre præstationer på dage med kraftig termik, så man kan gennemflyve en opgave med større hastighed end uden vand. Vandet smides inden landing. Et hjemkommende fly kan være et flot syn, idet det udstrømmende vand ligner en udstødningshale fra et fly, der suser af sted tæt over jorden.
Data for Discus CS
Vingespænd |
15 meter |
Kropslængde |
6,58 meter |
Højde ((ved haleplan) |
1,40 meter |
Vægt (tom) |
233 kg |
Vægt (max) |
525 kg |
Max. pilotvægt incl faldskærm |
110 kg |
Max. hastighed |
250 km/t |
Stall hastighed |
58 km/t |
Mindste synk hastighed |
78 km/t |
Bedste glidetal |
42,2 meter ved 100 km/t |
Landingshastighed (ved 0 vind) |
95 km/t |